Proiectul metroului din Cluj-Napoca a demonstrat o avansare spectaculoasă în doar cinci ani, depășind realizările Autostrăzii Unirii A8, o inițiativă începută cu aproape două decenii în urmă. În timp ce proiectul metroului, valorând aproximativ 13 miliarde de lei (circa 2,7 miliarde euro), a beneficiat de o mobilizare rapidă și eficientă a resurselor și a fost demarat în 2024, autostrada A8 continuă să sufere din cauza birocrației și a lipsei de voință politică.
Încadrarea metroului în prioritățile naționale a fost posibilă datorită unui sprijin politic transpartinic și a unei sinergii locale exemplare. Proiectul a beneficiat, de asemenea, de un avans direct de 232 milioane euro, demonstrând eficiența abordării clujene.
În contrast, A8 rămâne un proiect strategic cu un rol esențial pentru conectivitatea Moldovei, dar suferă din lipsa unui sprijin coerent din partea autorităților centrale și locale. În lipsa fondurilor din PNRR, guvernul explorează finanțări mixte pentru autostradă.
Astfel, această situație evidențiază o tensiune între dezvoltarea regională rapidă și necesitatea de a integra Moldova în principalele rețele de transport ale Europei, fiind o provocare majoră pentru decidenții politici din România.